Monday, November 17, 2008

i failed

Aku failed BF pipiy.. smpai sekarang nih bila teringat still menyesal gilaaa.. sedih gilaa.. smpai satu tahap nk meleleh ayaq mata.. sebab aku x sabaq.. encik abah org yg paling support aku utk BF our baby.. aku beruntung sebab aku xyah nk educate dia on BF.. dia memang dah celik BF.. maybe sebab MIL aku BF anak2 dia yg tujuh org tuh.. bygkan semua 3 teratas.. i mean abg ipar aku.. balong bangah balang.. sethn seorg berderet.. MIL aku BF depa serentak.. aku sgt kagum dgn dia.. dia pon fully support BF.. tp mak aku working mother.. kami 3 beradik semua bottle feed.. bila aku kata aku nk exclusively BF pipiy time aku pegnen dulu.. dia x support dia x bantah.. dia senyap x ckp apa.. maybe dia tau susahnya BF.. aku beli AVENT Isis tuh dia tgk jaa.. still x ckp apa2.. so.. aku anggap dia x menyapot aku on BF..(dr pemerhatian aku laa).. as newly mother.. aku pun silap pilih maternity ctr utk bersalin kan pipiy.. depa x support BF.. blom apa2 da tanya nk bg susu apa kat baby.. adoi.. dan semua baby dia nyot nyot kan ikut botol.. depa tak spoon-feed baby.. bila dah nama x support BF.. mmg harus lah depa xkan ada pengetahuan tentang tuh.. doc and nurse sama jaa.. nk mintak baby utk BF pon jenuh .. x mo bagi.. depa nk baby dok dlm nursery jaaa.. demmittt.. 1st 3 days dah failed.. pas balik dr spital.. aku ada problem dgn tmpt jahitan sbb sakit gila.. pi chk br tau yg benang dah terbukak abis tp luka x baik lagik.. adoiii.. serba x kena.. sakit meleleh ayaq mata.. tuh pon cabaran jugak.. tp aku x salahkan environment and situation aku sebab pokok pangkal DIRI AKU sendirik.. aku yg x sabaq.. waaa waaa waaa.. encik abah dlm celik BF tuh pon as newly dad.. dia pon x abes2 kesian kat aku.. anak gheyau mlm dia x kejut aku.. dia kesian kat aku.. dia bantai bancuh FM.. pagi sok aku tanya awat x grak aku.. dia kata dia kesian.. aku kata kat dia jgn kesian.. aku nk susukan pipiy.. mlm berikut dia kesian lagik.. adoii.. 2-2 cuma smgt nk BF tp xdak ilmu... tuh yg jadik mcm tuh.. dlm pantang tuh aku pam.. aku direct feed jugak.. tp selang seli.. lama2 si pipiy sedap nyot nyot botol.. susu aku pon x byk.. dia direct feeding .. lama nyot nyot baru nk kuar susu.. dia dah ngamuk.. ish ish.. aku yg sgt naif nih.. kasik lagik FM.. silap aku jugak.. end up lama lama dia da sedap nyot nyot botol.. dia x mo direct feed.. aku pam lagik.. smpai aku pon dah x larat pam.. abis pantang.. balik umah mentua.. dia x biasa.. dok gheyau jaa.. nangis nangis.. aku pon jadik x keruan.. huhuhuhu.. end up give up dgn FM.. tp aku bersyukur jugak at least dia merasa 2 bln susu aku.. aku memang celik BF .. aku memang nak BF... aku tau kebaikan BF.. cuma aku x cukup ilmu.. demmitttt... aku akan pastikan BF berjaya for my second baby.. I'm sorry Hafiy Mirza.. at that time i'm so naive..

6 comments:

azura said...

capt, jgn sedih2. akak dulu pun bf baby 1 bulan jek tau. mmg tensen, ngan sakit caeser lagi..ngan baby marah meraung lagi susu badan tak cukup. luckily hubby, my mama n my mum-in-law faham (kalau kes org tak paham keadaan kita pun naya gak kan?).

yg penting, kita pun recover cepat. after all, baby needs a cheerful mother. tak BF tak bermakna kita love our child less kan?

luahan hati akak pasal BF ni ada kat link ni http://somethingaboutazura.blogspot.com/2008_08_01_archive.html

azura said...

sori, kalau rajin la, carik entry akak pasal BF ni bawah archieve bulan ogos 2008 (tajuk entry: post-natal post). tak dpt nak post link tu kat sini

Unknown said...

betol kak zura.. sedih memang sedih.. kena jugak ubat hati yg sedih nih.. kena refer kat n3 kak zura tuh.. memang berazam nk make it for my second one.. hope so.. amin..

~Umi.Sufira~ said...

Capt, InsyaAllah boleh..wish u luck!

Unknown said...

umi sufira --> thanks a lot.. tolong guide aku ekk..semangat nih .. tambah2 bila kenal korg2 semua..

Fid said...

gambare gambare...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin