Wednesday, August 26, 2009

Ramadhan Day 1-5 :Apa di atas meja??

sempena bulan puasa, kata ganti diri telah ditukar kepada 'saya'.. lebih innocent yerr kawan-kawan..

saya telah bertekad untuk memasak sepanjang menghabiskan percutian seminggu di KL bersama suami tercinta.. huhu.. memandangkan dia telah bercuti seminggu pada awal minggu posa.. saya harus mengambil kesempatan ini untuk menjamunya dengan air tangan saya.. bagi chance la kan.. next 3 weeks haruslaa dia berada dalam kesedihan berbuka keseorangan kalau tidak pulang ke kampung halamannya.. sebelum pulang dari kampung.. segala mala tanaman kontan kampung telah saya belasah.. tidak kiralaa samada di halaman sendiri atau halaman jiran.. saya tak pedulik... saya belasah juga dengan izin tuan tanah.. kat KL daun pisang pun kena beli wehhh.. baik bawak dr kampung.. setelah bersedia dengan bekalan serai, daun pandan, bunga kantan, daun kesum, daun pisang hatta bawang putih, bawang merah, bawang besar mak saya pun saya bedal.. maka bersiaplahh kami tiga beranak pulang ke KL dengan boot kereta yang sendat.. hehehehe.. misi bermula seawal hari pertama puasa.. bersedia lah kawan-kawan dengan entry penuh menunjuk-nunjuk gambar makanan ini..

DAY 1


Ayam Kicap resepi Mak Lang

sampai sekarang saya taktau nama betoi resepi nih.. tapi saya dapat resepi nih dari maklang saya.. jadik saya namakan masak kicap mak lang.. huhuhu.. lantak laa.. janji menjilat kaki.. kahkahkah.. juadah lain di sponsor mak penang dan mak mentua tercinto..

DAY 2


Laksa Penang
Ikan Pari Bakar Air Asam
Paru Goreng Berlada
Sambal Tumis Udang Petai dan banyak lagi...

hari nih.. adik saya yang sangat cerewet dalam bab memilih makanan telah dtg berbuka posa di rumah saya.. sms berbunyik begini..
"kak ni, masak apa?"
"laksa"
"laksa ja.. ??org nk pi bukak posa"
"mai la"
"takkan laksa ja?"
"hang nk apa?"
"masak la best sket"
"pari bakaq, paru goreng bleh?"
"chantek"
maka berbuka posa lahh kami.. hari nih jemaah berbuka agak ramai.. sebab masak banyak.. saya turut menjemput sepupu yang sedang belajar di Bangi untuk dtg berbuka sama.. meriah la hari ke 2 kami berbuka..apa yg x habes.. saya tapaukan untuk mereka.. maka clear lahh dapur+fridge saya.. lega!!

DAY 3

Cucur Udang + Kuah Kacang

sebagai menantu mithali.. saya telah membuat keputusan untuk berbuka posa di rumah mentua.. sebagai menantu mithali dan baik hati ayat nk kena maki .. saya turut menjamu keluarga mentua dgn juadah air tgn saya iaitu cucur udang kuah kacang.. adalah sangat tidak sopan berbuka free saja dgn tgn kosong.. beli?? kan dah janji semua nk masak sendiri sepanjang di KL.. huhuuhu.. misi memasak sehingga hari ke 3 masih berjaya..

DAY 4

Spageti Seafood
Cencaru Bakar + Air Asam

masih berbuka di rumah mentua.. bosan aa bukak posa dua orang.. hang tgk aku.. aku tg hang.. x meriah langsung.. mesti ada buah tgn utk memeriahkan meja makan.. spageti seafood campak-campak.. jugak cencaru bakar dalam oven mahal yang sangat moist sampai x jadik ikan bakar.. hahaha.. tp sebagai menantu mithali yang menjaga kesihatan mentuanya.. saya telah pastikan cencaru tersebut merupakan menu kesihatan hari ke-4.. ;-)

DAY 5

Lontong

hari ini adalah percubaan berani mati saya.. mencuba masakan yang menjadi kepakaran mentua saya dan dijamu kepada anaknya yang selalu menyatakan bahawa lontong mak nya tiada tolok bandingnya memang satu cabaran untuk saya.. memang saya perlu bersedia untuk dikondem dan dikutuk.. seawal jam 3 ptg saya telah ketung ketang di dapur.. mencuba sedaya upaya supaya tidak di perlekehkan.. mencuba sedaya upaya supaya hasilnya setara.. takkan nk lawan tokey kan? hiihihi.. kami berbuka dirumah sahaja.. tanpa ke rumah mentua.. kerana saya sangat tidak bersedia untuk membawa buah tangan yang menjadi no 1 dish ibu mentua saya..

azan maghrib berkumandang...

jeng jeng jeng
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
eh... ok laa lontong awak.. sambal nih signature awak aa..best!
*
*
dan..
*
*
lidah tak bohong bab berkata
*
*
juga.. lidah tak bohong bab merasa.. settled 2 mangkuk lontong.. dan tambah lagik dan lagik


***sekian, entry skema kata ganti diri "saya" untuk hari ini***

**all googled images**

4 comments:

daydeck86 said...

salam ramadhan al mubarak sis
lor igtkan pic tuh amik sendirik
ghuper nyer gugel jerk...

MayaEnd said...

cayalah...meleleh air liur, tue baru tgk pics ;oD

azura said...

laaa...google images ke? baru ingat nak puji, pandai capt hidang makanan dalam pinggan, nampak kemas :P

CapT said...

daydeck -> kehkeh.. tertipu

maya -> bolehh laa.. gambar tipu..hihihi

kak zura -> tak sangke semua org ingat gambar btol.. malas nk hamik gambar.. x ingt.. kalau ingt pun dh separuh jln mkn.. pinggan dh comot

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin